Hvis man som virksomhed vil have succes i dag, kræver det i næsten alle tilfælde, at man er synlig på nettet. Internettet fylder nemlig en masse i vores hverdag, og det er den primære vej, hvorfra vi får vores information. Hvis man ikke ligger synlig på internettet, er der altså ganske lille sandsynlighed for, at nye og potentielle kunder opdager en. I dag er det nemlig de færreste, der hører sig blandt venner eller slår op i en telefonbog, når de har brug for et produkt eller en service. I stedet søger man på nettet, hvor man lynhurtigt kan finde frem til både virksomheder og andre kunders omtale af dem. Hvis man vil indhente nye kunder, kræver det altså, at man er synlig på internettet. Og vil man være synlig på internettet, kræver det, at man udfører godt og grundigt SEO arbejde.
Tidligere var det nok at have en flot og gennemført hjemmeside. Der var meget fokus på kunderne og brugernes oplevelse, når de kom ind på siden. Men det er ikke længere nok at have en flot og responsiv hjemmeside, der indeholder et stærkt budskab og alt den information, som brugeren er på jagt efter. I dag skal man også kæmpe for, at der overhovedet kommer nogen ind på ens hjemmeside. Og det sikrer man ved at skaffe sig de højeste placeringer i søgemaskinen. Ligger man blandt topresultaterne på et relevant søgeord, vil det give en væsentlig mængde trafik, der kan føre til konverteringer og dermed flere kunder. Men ligger man dårligt placeret – eller bare på side 2 – er chancen for, at man får besøgende og derved nye kunder gennem internettet, faktisk ganske lille.
Hvis man virkelig vil høste frugter af sin indsats på internettet, kræver det topplaceringer. Det vil sige, at din hjemmeside skal ligge som nummer 1 eller 2, hvis man søger på et givent søgeord. Det er nemlig disse placeringer, der trækker næsten 50% af alle klik. Og studier viser samtidig, at det er 91% af Googles brugere, der aldrig bevæger sig videre end første side af søgeresultaterne. Derfor er det ultravigtigt, at man ligger højt placeret, hvis man vil have trafik og dermed kunder på sin side. Men man skal have i mente, at alle ens konkurrenter vil det samme. Konkurrencen er utroligt hård på internettet, fordi stort set alle virksomheder kæmper om de samme få pladser. Ønsker man at kapre en af de helt gode placeringer, kræver det altså en både stor og løbende indsats.
Hvis du bevæger dig på internettet, er du måske stødt på begrebet ”SEO”. Det er i hvert fald noget, der er stort fokus på i disse år. SEO er en forkortelse for ”Search Engine Optimization”, hvilket direkte kan oversættes til ”søgemaskineoptimering”. Arbejdet handler grundlæggende om, at man optimerer sin hjemmeside til søgemaskinernes krav. Det er derfor ikke kun nok, at man har en flot hjemmeside – den skal også være SEO optimeret, hvis man vil have noget ud af det. SEO arbejde kan være mange ting, men handler grundlæggende om, at man via tekstindholdet på sin hjemmeside fortæller søgemaskinerne, hvad ens hjemmeside handler om. Når søgemaskinerne kan finde ud af det, finder de din side relevant – og på den måde bliver du tildelt de høje placeringer. Det er dog vigtigt at understrege, at SEO ofte ikke er noget, man bare gør én gang, men derimod en løbende proces.
Man kan forsøge at udføre sit SEO arbejde selv. Man kan også vælge at hyre et professionelt SEO bureau til at klare arbejdet for en. Det giver sig selv, at hvis dine konkurrenter gør brug af ekstern og specialiseret hjælp, vil det være svært for dig at konkurrere med dem. Derfor kan det være nødvendigt at gøre brug af eksperter, hvis man vil være sikker på at slå sine konkurrenter og tilegne sig de bedste placeringer. At udlicitere arbejdet gør også, at du har mere tid til alt det andet, som du skal gøre. Det nytter ikke noget at forsøge at tilegne sig nye kunder via internettet, hvis det gør, at man ikke har tid til at pleje dem, man allerede har. Derfor kan det være smart at dele SEO arbejdet ud til nogen, der ikke laver andet.
Internettet er dynamisk – og det er søgemaskinerne også. Eksempelvis er Google, som er den klart mest anvendte søgemaskine, nærmest at sammenligne med en massiv maskine. Der bliver hele tiden foretaget justeringer og ændringer samt nye tiltag, som kan påvirke SEO mekanismen. Hvis man vil være sikker på, at man hele tiden udfører det rigtige og mest effektive SEO arbejde på den korrekte vis, kræver det altså, at man holder sig opdateret med Google. Det er noget, der kan være svært at sætte sig ind i, hvis man ikke har erfaring med SEO, og selv hvis man har, er det en tidskrævende opgave. Det er altså endnu en årsag til, at mange vælger at sætte eksperter til at udføre deres SEO. Og det er noget, der er værd at overveje, hvis du ønsker at blive mere synlig på internettet ved hjælp af SEO.