Mange virksomheder er konstant på udkig efter muligheder, der kan hjælpe med at optimere forskellige opgaver, som normalt kan være meget tidskrævende. I tider som disse ønsker alle virksomheder at spare tid på interne opgaver, så tiden i stedet kan anvendes på at tjene penge til virksomheden. Netop derfor har flere og flere virksomheder fået øjnene op for det smarte ved expense software.
Et expense software kan hjælpe virksomheder med at registrere alle de e-transaktioner, der dagligt kommer ind i. Efterhånden som elektronisk handel har udviklet sig, modtager virksomheder ofte regningen elektronisk, hvilket kan blive til mange e-transkationer om dagen. Disse mange e-transaktioner tager normalt meget tid for økonomiafdelingen eller lignende, når de skal registreres i systemet. Samtidig kan der hurtigt opstå fejl, når en medarbejder manuelt skal taste alle de forskellige regninger og opgørelser, hvilket ikke sker med et expense software, da det hele automatisk registreres i systemet.
Ydermere kan man, takket være en webbaseret løsning, tilgå ens expense software fra alle computere, da det blot kræver en internetadgang og ens login oplysninger. Derved kan en medarbejder hurtigt tilgå systemet hjemme fra privatcomputeren, hvis det skulle være nødvendigt. Systemet opdateres automatisk således, at det altid er opdateret næste gang brugeren logger på. Det bliver derved lettere at arbejde væk fra kontoret, når man ikke er bundet til et installeret program. Dette giver også mulighed for, at medarbejdere, der rejser, kan tilgå systemet fra udlandet, og derved selv tjekke de e-transaktioner, der høre til deres område. Ligeledes giver et expense software mulighed for at oprette en rapport, som hurtigt og nemt kan sendes til den relevante manager.
Virksomheder, der gerne vil spare tid og penge, kan slet ikke undvære et expense software, hvis de virkelig vil optimere tidsforbruget indenfor registrering af transaktioner. Webbaserede løsninger er fremtiden, og det gælder om at følge med, så man kan opretholde en konkurrencedygtighed.