Guide til bedre placering i søgemaskinerne

Har du en hjemmeside, men mener du ikke at du får de besøgende du fortjener? Så er søgemaskineoptimering lige noget for dig – og din hjemmeside.

Søgemaskineoptimering handler om at få forbedret den relevans som Google forbinder med din hjemmeside. Handler din hjemmeside for eksempel om børnetøj nytter det jo ikke hvis du ikke bruger ordet “børnetøj” i teksten.

Udover den såkaldte onsiteoptimering er det også vigtigt at få indgående links til din hjemmeside. En af de metoder man kan benytte til at opnå flere links er linkbuilding. Det handler simpelthen om at placere links til din hjemmeside fra så mange andre hjemmesider som muligt. Artikeldatabaser som Banq her er rigtig gode til at få flere links, samtidig med at du kan placere dem omgivet af relevant tekst, der hjælper med en bedre forståelse af hvad teksten handler om.

Du kan også forsøge at skrive så godt indhold som muligt, og sprede ordet ved hjælp af pressemeddelelser og god gammeldags pr. På den måde kan man være heldig at få nogen links fra etablerede kilder som dr.dk eller ekstrabladet. Et link fra DR.dk er for eksempel ikke det værste der kan ske for din hjemmeside.

Du kan så vælge at gøre det selv – I så fald kan jeg anbefale dig at downloade en af de mange ebøger der findes om emnet, men du skal lige være opmærksom på at det ikke er uden risiko at lave søgemaskineoptimering, for hvis du ikke overholder Googles retningslinjer for kvalitet og bliver opdaget kan det have vidtrækkende konsekvenser for din hjemmeside.

About the Author