Jeg tror aldrig, at mobiltelefoner har spillet så stor en rolle i menneskehedens dagligdag, som de gør nu. Der er vel ikke den person, der ikke har en mobiltelefon, og de fleste har den med overalt, hvad enten de er på arbejde eller er derhjemme. Nu arbejder jeg selv til dagligt med forskellige ting indenfor IT-verdenen, så jeg har også fuldt mobiltelefonens udvikling, og de mange nye mobil løsninger der på det seneste er kommet til markedet, og det er altså ikke småting vi snakker om hér.
Jeg tænker blandt andet på alle de mange forskellige løsninger på mobile abonnementer der findes. Alene i Danmark er der snesevis af store og små teleselskaber, som udbyder forskellige dataplaner, priser og vilkår på forskellige mængder og typer af mobiltelefoni. Desuden er mobilt bredbånd noget, der er kommet til de senere år, og som flere og flere tager i brug. Jeg bruger det faktisk selv når jeg er på farten, hvis jeg skal med toget eller noget andet, hvor jeg alligevel har masser af tid der kan udnyttes i stedet for bare at sidde og kukkelure. Men faktisk ville jeg også gerne lige sætte nogle ord på et andet område indenfor mobiltelefoniens verden af mobil løsninger og opfindelser.
Forbedret erhvervskommunikation med mobil PBX løsninger
De fleste arbejdspladser har nok en eller flere receptionister, eller assistenter, der tager sig af at betjene firmaets omstillingsanlæg, som sætter eksterne kunder og interne medarbejdere i stand til hurtigt at blive omstillet til dem der nu engang skal tale med hinanden. Sådan har vi det hvertfald på min arbejdsplads. Det kaldes et IP omstillingsanlæg, fordi det samler alle numrene på hele arbejdspladsen i ét netværk, så alle kan blive stillet om til hinanden på kryds og tværs. Hvis der er en kunde der skal have fat på mig, og ringer til firmaets overordnede nummer, så tager det kun et øjeblik før jeg har vedkommende i røret. Det er da smart.
Dette princip med omstillingsanlæg kan faktisk udnyttes i en mobil version også, hvilket er en løsning der bringer omstillingen med på farten. PBX mobil løsninger er et smart system, hvilket også er noget jeg beskæftiger mig lidt med. Det er faktisk en ret revolutionerende måde at kommunikere på. Nogle gange synes jeg det er lidt besværligt, hvis jeg skal koordinere et projekt eller nogle oplysninger med flere af mine kolleger. Jeg er ofte for utålmodig til at gide at sidde og forklare sagen over mail, fordi det ikke altid er optimalt at gøre over skrift. Så vil jeg hellere bare have dem begge to i røret, hvilket et mobilt omstillingsanlæg nemt sørger for. Denne mobil løsning kaldes ‘gruppeopkald’, og er én af de mange funktioner, som jeg selv synes er meget smarte, og derfor også nyder at kunne tilbyde til andre.
Man kan godt sige, at PBX mobil løsninger hjælper en til at udnytte en mobiltelefons fulde potentiale. Jeg har selv erfaret, at jeg er blevet mere taknemmelig for at kunne have min mobiltelefon med mig alle vegne, når jeg ikke er begrænset af dårligere muligheder for kommunikation med kolleger og kunder. Med de rette mobile løsninger er jeg faktisk altid i stand til at blive kontaktet og komme hurtigt i kontakt med dem jeg ønsker. Desuden kan jeg sætte indkommende opkald på ‘hold’, lave en personlig kø-funktion og varetage mine voicemails meget enkelt. Hvis der er nogen der ringer på mit nummer på kontoret, så sørger omstillingsanlægget for den viderestilling der gør, at opkaldet et kort øjeblik senere havner i lommen på mig. Ja, der er virkelig mange mobil løsninger at vælge imellem, og jeg har selv erfaret, sikkert ligesom mange andre, at de kan gøre hverdagen meget mere enkel og ligetil!