Mange spørger mig ofte, hvad man kan bruge online marketing til. Dem der stiller mig dette spørgsmål, er ofte dem, der ikke er vant til internettets glæder og ikke har særlig stor erfaring med, hvad man egentlig kan bruge det til. Men jeg starter ofte med at stille dem et modspørgsmål: Hvad kan de bruge markedsføring til i deres virksomhed? Hvis de svarer, at de ikke rigtig bruger det i deres virksomhed, så er svaret på deres spørgsmål ganske lige til.
MEN nogle svarer, at de en gang i mellem indfører en annonce i den lokale sprøjte og da også har en hjemmeside, men de ikke rigtig ved, hvad de skal bruge den til, og så er svaret straks et helt andet. Så skal de jo netop bare have en definition af online marketing. De bruger de jo allerede, uden at de er klar over det.
Det jeg oftest forklarer dem er, at online marketing er markedsføring online, og at det kan består af noget så simpelt som en hjemmeside, som er opdateret med alle virksomhedens produkter og services. Det kan også være et overflødighedshorn af kampagner i forskellige medier på internettet, som søgemaskiner, online annoncer etc. Dette kommer dog altid an på, hvor meget virksomheden er klar til at investere i online marketing.
Mange siger, at det giver god mening, men at de ikke ved ret meget om hvad de kan få ud af online marketing og hvad det koster. Hvilket er, hvor jeg fortæller dem, at de kan komme rigtigt langt med et lille budget, så hvis de har en opdateret hjemmeside, bør de i hvert fald overveje online annoncer og måske søgemaskineoptimering, fordi de begge kan få utroligt meget for få penge, og at de ikke mindst er målbare, hvilket også betyder, at de begge kan tilpasses, når bureauet bliver klogere på, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer.
Hvad jeg ender med at fortælle de fleste, er, at online marketing kan som almindelig markedsføring oftest svare sig uanset, hvordan du sætter det op, men at de skal få et bureau til at analysere hvilke typer online marketing, der fungerer bedst for dem, fordi det ikke nytter noget, hvis ikke man målretter ens online marketing.
Uanset hvad du vælger, så vil søgemaskinemarketing oftest være relevant for de fleste. Det er bare med at komme i gang med at få kontaktet et online marketing bureau.